اخبار و مقالات

​استراتژی تبلیغات و بازاریابی در المپیک ریو
تاریخ انتشار : 1395/5/17 ساعت 16:21:16



استراتژی تبلیغات و بازاریابی در المپیک ریو
۱۲:۵۲ (یکشنبه ۱۷ مرداد ۱۳۹۵)
اخبار مرتبط
» مجازات مالی و حبس برای تبلیغات کالای آسیب رسان
» هنرنمایی سازه‌ های غول‌ پیکر تبلیغاتی در سطح شهر
» نظر شورای نگهبان درباره طرح ممنوعیت تبلیغات و معرفی محصولات آسیب‌رسان به سلامت در رسانه‌ها
» نقدی بر مسیر تبلیغاتی برند اویلا / سرزندگی یا اجتناب و پرهیز؟

المپیک های زمستانی و تابستانی فرصت بسیار مناسبی برای تبلیغات تلویزیونی است و آگهی های تجاری بخش جدایی ناپذیر این رویدادهای ورزشی پرطرفدار محسوب می شوند. در این رابطه و براساس اطلاعات منتشر شده در مجله Variety، آگهی دهندگان در جریان المپیک ریو رقمی در حدود یک میلیارد دلار برای پخش تیزرهای تبلیغاتی شان از شبکه تلویزیونی NBC در آمریکا هزینه خواهند کرد.

با این حال به قیده بسیاری از افراد تمایل شرکت های تجاری برای سفارش آگهی در زمان پخش مسابقات المپیک به هیچ عنوان موضوع عجیبی محسوب نشده و بازاریاب ها باید به تغییر الگوی مشاهده آگهی های تلویزیونی توجه کرده و استراتژی های بازاریابی خود را با توجه به تغییرات صورت گرفته در الگوهای مذکور طراحی کنند.
به طور مشخص از آنجا که مخاطبان این روزها به تعداد قابل توجهی از کلیپ های ویدئویی در اینترنت دسترسی دارند، بازاریابان از فرصت بی سابقه ای برای گسترش کارزار تبلیغاتی خود فراتر از شیوه های سنتی آن نظیر پخش آگهی های تبلیغاتی در شبکه های تلویزیونی برخوردارند.
پس از گذشت دو سال از برگزاری المپیک زمستانی سوچی، کارزارهای تبلیغاتی برنامه ریزی شده توسعه یافته و روزبه روز بر میزان اثر گذاری آنها افزوده شده است. گفتنی است پیشرفت های مذکور به بازاریاب ها کمک کرده تا با اتخاذ رویکردی جامع در فرآیند برنامه ریزی خود، از انتشار پیام برند متبوع شان در رسانه های مختلف اطمینان حاصل کرده و با استفاده از تمامی امکانات موجود، مخطبان را از اهداف و ارزش های برندشان آگاه کنند. علاوه بر این امروزه تعداد قابل توجهی از بازاریابان با تزریق داده ها به کارزار تبلیغاتی خود به دنبال ایجاد محتوایی ارزشمند هستند تا از این طریق بتوانند تعداد بیشتری از مشتریان و مخاطبان را جذب کنند.
تلاش های اخیر بازاریاب ها برای رساندن پیام برندشان به گوش مشتریان با استفاده از ابزارهای مختلف در حالی صورت می پذیرد که آمارهای منتشر شده از میزان تماشای مسابقات پرطرفدار ورزشی نشان می دهد که مصرف کنندگان این روزها بیش از هر زمان دیگری به استفاده از شبکه های اجتماعی و تماشای مسابقات ورزشی به صورت آنلاین عادت کرده اند.
با توجه به دلایل مذکور می توان گفت مسابقات المپیک تابستانی ریو برای نخستین بار به مسابقاتی تجاری بدل شده که پس از گذشت چهار سال برگزار می شود و به دلیل استقبال قابل توجه مخاطبان از این مسابقات، برندها و شرکت های تجاری فرصت بسیار مناسبی برای محاسبه و ارزیابی مشتریان و مخاطبان شان در حین برگزاری این رقابت ها در اختیار خواهند داشت.
با توجه به گسترش شبکه های اجتماعی و استفاده از ابزارهای هوشمند، مسابقاتی نظیر المپیک یا رقابت های جام جهانی صرفاً یک رویداد تلویزیونی محسوب نمی شود و برندها این فرصت را خواهند داشت تا با پخش آگهی های تجاری خود در شبکه های اجتماعی یا حین پخش آنلاین مسابقات، با مشتریان خود در ارتباط باشند. این موضوع سبب شده تا انحصار تلویزیون به عنوان بزرگ ترین ابزار برقراری ارتباط با مشتریان از بین رفته و شرکت های تجاری می توانند برای رساندن پیام و آخرین اخبار محصولات خود از دیگر رسانه ها نظیر شبکه های اجتماعی استفاده کنند.
با این وجود همچنان سفارش آگهی به هنگام پوشش تلویزیونی مسابقات المپیک ریو گران قیمت تر از سایر روش ها بوده و تنها آن دسته از مشتریان که حاضرند 10 میلیون دلار بابت پخش آگهی خود بپردازند، قادر خواهند بود از پکیج های تبلیغاتی شبکه های تلویزیونی به بهترین شکل ممکن استفاده کنند.
این در حالی است که آن دسته از شرکت ها و برندها که توانایی تأمین منابع مالی مورد نیاز را جهت سفارش آگهی های تجاری خود در حین پوشش تلویزیونی رقابت های المپیک ندارند، می توانند تیزرهای تبلیغاتی شان را در اپلیکیشن ها و شبکه های اجتماعی ارسال کنند.